تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۷:۳۰
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۷۸۰۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

8 دی به روایت تاریخ | از امضای نخستین قانون اساسی تا راه‌اندازی اولین کارخانه سیمان در ایران

می متالز - امروز 8 دی برابر با 29 دسامبر تقویم میلادی است روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.
8 دی به روایت تاریخ | از امضای نخستین قانون اساسی تا راه‌اندازی اولین کارخانه سیمان در ایران

به گزارش می متالز، امروز 8 دی برابر با 29 دسامبر تقویم میلادی است روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

1295 - روزی که کازرونی های داوطلب نیروهای انگلیسی را شکست دادند

1917 - وصیتنامه معروف لنین

لنین رهبر انقلاب اکتبر سال 1917 و بنیادگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و طراح فرضیه مکمل مارکسیسم، معروف به «لنینیسم» وصیتنامه خود را که به همسرش «کروپسکایا» دیکته کرده بود 29 دسامبر سال 1922 به پایان برد و امضاء کرد که سند تاریخی مهمی است.

1258 - امضای نخستین قانون اساسی ایران توسط "مظفرالدین شاه" با نام نظامنامه سیاسی

نخستین قانون اساسی مشروطه با نام نظامنامه سیاسی که توسط اولین مجلس شورای ملی ایران در 51 ماده تهیه و تدوین شده بود، در هشتم دی ماه 1285 ش به امضای پادشاه وقت ایران، مظفرالدین شاه قاجار، رسید و مظفرالدین شاه، خود پس از ده روز درگذشت. قانون اساسی امضا شده توسط شاه، در برگیرنده خواست واقعی مردم و علما نبود و اصولاً بدون وقت کافی و با عجله به طور عمده در جهت مسائل مجلس شورای ملی تدوین شده بود. این قانون همچنین از بسیاری مسائل مهم و اساسی دیگرِ حقوقی که می‏باید در آن مطرح می‏شد، بی‏بهره بود. از سوی دیگر، روشنگری‏های روحانیت که در صف مقدم نهضت و مبارزات مشروطیت حضور داشتند، علی‏رغم کارشکنی‏های مداوم درباریان، شرایطی را به وجود آورد که پس از مرگ مظفرالدین شاه، در همان آغاز سلطنت محمدعلی شاه، کمیسیونی در مجلس شورای ملی به منظور تهیه متمم قانون اساسی تشکیل شد.

متمم قانون اساسی سرانجام در 107 ماده تصویب و در 15 مهر 1286 ش به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید. قانون اساسی مشروطه در طول سال‏های متمادی، به ویژه در دوره رژیم دیکتاتوری پهلوی، دستخوشِ تغییر و تحول بسیار شد، به طوری که در زمان محمدرضا پهلوی، چندین بار، اصول آن تغییر یافت و یا مواردی به آن اضافه شد.

حذف و اضافه این اصول، معمولاً به ضرر حاکمیت مردم و اسلام بر کشور و در جهت تثبیت سلطه استبدادی پهلوی بود. دگرگونی اصول مهم قانون اساسی اولیه، از عوامل انحراف نهضت مشروطیت بود. در نهایت با طلوع آفتاب پرشکوه انقلاب اسلامی، قانون اساسی کشور نیز مورد بازنگری کلی قرار گرفت و قانون اساسی فعلی جایگزین آن شد.

1770 - آزمایش اولین ماشین بخار توسط "ژوزف کونیو" مبتکر فرانسوی

نخستین اتومبیل بیش از دو قرن پیش اختراع شد. سازندهٔ آن یک مهندس فرانسوی بود به‌نام ”ژوزف کونیو" که در ارتش خدمت می‌کرد و تجربه زیادی در ساختن ابزارها و ماشین‌آلات داشت. اتومبیل اختراعی او که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، به‌منظور حمل‌ونقل توپ و ساز و برگ جنگی ساخته شده بود که دارای سه چرخ چوبی مانند چرخ‌های گاری بود. بدنه آن هم از چوب بود و در جلوی آن یک دیگ بزرگ فلزی قرار گرفته بود که در آن آب می‌ریختند و به‌وسیله ذغال‌سنگ بخارآب تولید می‌کردند و نیروی محرکه بخارآب اتومبیل را به حرکت درمی‌آورد. اما این اتومبیل ابتدائی حداکثر می‌توانست ساعتی ۴ کیلومتر حرکت کند و به‌علاوه چون آب موجود در دیگ آن به سرعت بخار می‌شد، هر ۱۵ دقیقه یک بار می‌بایست اتومبیل را متوقف کنند و در دیگ آن آب بریزند!

1978 -صدیقی پیشهاد شاه را که نخست وزیر شود رد کرد ولی بختیار آن را پذیرفت

۱۹۱۱ - اعلام «سون یات سن» به عنوان اولین رئیس جمهور چین.

1890 - قتل عام سرخپوستان توسط سفید پوستان آمریکا

29 دسامبر 1890 واحد هفتم سواره نظام آمریکا یک اردوگاه سرخپوستان قبیله «سو Sioux» در ایالت داکوتای جنوبی در کنار نهر «ووندد نی Wounded Knee» را مورد حمله قرارداد. در این حمله که با شلیک توپ همراه بود «بیگ فوت Bigfoot» رئیس قبیله و شماری دیگر از زن و مرد و کودک بومی (اصطلاحا؛ سرخپوست) کشته شدند. پاره ای از گزارشها شمار کشته شدگان را 153 تن سرخپوست و 25 نظامی و برخی دیگر 300 سرخپوست نشان می دهد. این حمله متعاقب قتل «سیتینگ بول Sitting Bull» و یازده تن دیگر از سران قبیله «سو» صورت گرفت که دو هفته پیش از آن در 15 دسامبر روی داده بود.
   
1933 - (1312 هجری خورشیدی) ایران دارای کارخانه سیمان شد (سیمان شهرری).

1940 - در یک حمله لوفت وافه (نیروی هوایی آلمان) به لندن، در این شهر بیش از سه هزار تن کشته و هزاران تن دیگر مجروح شدند.

1955 - دستگاه قضایی ارتش برای نواب صفوی و هفت تن از اعضای جمعیت فدائیان اسلام کیفرخواست اعدام صادر کرد.

1392 - بدهی 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

زادروزها

 ۱۷۰۹ - زادروز الیزابت روسیه امپراتریس روسیه از ۱۷۴۱ تا زمان مرگ

۱۸۰۸ - زادروز اندرو جانسون هفدهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

۱۸۰۹ - زادروز ویلیام اوارت گلدستون سیاستمدار بریتانیایی ، چهار دوره نخست وزیر انگلیس

۱۹۱۰ - زادروز رونالد کوز اقتصاددان و نویسنده اهل بریتانیا ، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال۱۹۹۱

۱۹۳۴ - زادروز فروغ فرخزاد شاعر ایرانی

۱۹۳۸ - زادروز جان ویت بازیگر آمریکایی

۱۹۷۲ - زادروز جود لا بازیگر، تهیه کننده و کارگردان انگلیسی

درگذشت‌ها

۷۹۵ - درگذشت آدریان یکم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

۱۸۲۵ - درگذشت ژاک لویی داوید نقاش نامدار فرانسوی و از پیشگامان سبک نئوکلاسیسیسم

 ۱۸۳۴ - درگذشت رابرت مالتوس استاد دانشگاه و اقتصاددان انگلیسی

۱۸۹۱ - درگذشت لئوپولد کرونکر ریاضی‌دان و منطق‌دان آلمانی

۱۹۲۴ - درگذشت کارل اشپیتلر شاعر سوئیسی، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۱۹

عناوین برگزیده